Siirry suoraan sisältöön

Jyväskylän kaupungin ja yritysten yhteinen rekrytointikampanja tavoittelee paluumuuttajia Jyväskylään – yli 50 yrityksen avoimet työpaikat tarjolla

Jyväskylän kaupungin ja yritysten yhteinen rekrytointikampanja tavoittelee paluumuuttajia Jyväskylään – yli 50 yrityksen avoimet työpaikat tarjolla

bsjkl-paluumuuttajauutiskuva-1200x628_tiedoteJyväskylän kaupungin elinkeinoyksikkö, Business Jyväskylä, käynnistää yhdessä kaupungin yritysten ja julkisorganisaatioiden kanssa valtakunnallisen rekrytointikampanjan, jolla houkutellaan erityisesti korkeastikoulutettuja Jyväskylään. Kampanjaan on lähdössä mukaan yli 50 eri alan yritystä ja haussa on osaajia yli 300 työpaikkaan Jyväskylässä.

Jyväskylä on nyt vahvassa nosteessa: yritykset perustavat toimipisteitä Jyväskylään ja erityisesti alueen teknologiateollisuus- ja ICT-yritykset kasvavat. Osaajia tarvitaan kuitenkin lisää, jotta kasvu voi jatkua.

– Koronasta huolimatta Jyväskylässä tuntuu olevan edelleen hyvä vire niin täällä sijaitsevien yritysten kuin tänne sijoittuvien uusien yritysten näkökulmasta, toki tilanne vaihtelee toimialoittain, kertoo elinkeino- ja markkinointipäällikkö Suvi Vuojolainen.

– Osaajapula tai rekrytointitarve on kuitenkin monessa yrityksessä edelleen todellinen ja yritykset mainitsevat sen merkittävänä kasvun esteenä, Vuojolainen jatkaa.

Yhteinen rekrytointikampanja on konkreettinen teko kasvavan osaajapulan paikkaamiseen. Samalla saamme näkyville, minkälaisia yrityksiä ja työpaikkoja alueella sijaitsee.

– Business Jyväskylän tehtävä on tukea alueen yritysten kasvun edellytyksiä. Yhteistyö osaajien houkuttelemiseksi Jyväskylään on osoitus kaupunkimme ainutlaatuisesta hengestä, missä eri alojen yritykset ja kaupunki yhdistävät voimansa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Jyväskylässä tehdään rohkeasti yhteistyötä kilpailijoidenkin kanssa, koska kaikki ymmärtävät, että yhdessä saavutamme parempia tuloksia, Vuojolainen korostaa.

Kampanjan pääkohderyhmä ovat paluumuuttajat

Jyväskylä tunnetaan vahvana opiskelukaupunkina, josta monen korkeakoulutetun matka on kuitenkin usein jatkunut Etelä-Suomeen ja maailmalle.

– Rekrytointikampanjan pääkohderyhmäksi valittiin erityisesti täällä aikaisemmin asuneet tai opiskelleet, koska heitä on paljon ja heillä on myös valmiiksi vahva tunneside Jyväskylään, Vuojolainen kertoo.

– Tilastojen valossa Jyväskylästä muutetaan isoista kaupungeista eniten Helsinkiin ja Tampereelle. Myös Espoo näkyy muuttotilastoissa korkealla. Tämän vuoksi kohdennamme kampanjan juuri näihin kaupunkeihin. Toisaalta Helsingistä ja Tampereelta muutetaan myös Jyväskylään päin, joten potentiaalia on varmasti olemassa. Korona-aika on laittanut useat asiantuntijatyötä tekevät pohtimaan asuinpaikkaansa ja panostusta elämänlaatuun, mikä voi myös puhua Jyväskylän puolesta, jatkaa Vuojolainen.

Kampanjalla on tarkoitus tavoittaa erityisesti sellaiset ihmiset, jotka ovat haaveilleet paluusta Jyväskylään jo pidemmän aikaa, mutta paluumuuton esteenä on esimerkiksi sopivan työpaikan löytäminen. Nyt työpaikkoja tuodaan esiin humoristisen kampanjan avulla. Kampanjasivulla kerrotaan myös faktoja Jyväskylässä asumisesta ja elämisestä.

Kampanjan päävideolla nähdään uutislähetys, missä paluumuuttobongarit seuraavat Jyväskylään kohdistuvaa poikkeuksellista paluumuuttoilmiötä.

– Halusimme erottuvan ja humoristisen digikampanjan, joka herättää huomiota. Videon voi katsoa osoitteessa paluumuutto.fi tai Business Jyväskylän Youtube-kanavalla. Paluumuuttajabongarit on hauskaa katsottavaa myös jyväskyläläisille, Vuojolainen vinkkaa.

Kampanjaan ehtii vielä mukaan – osallistuminen on yrityksille maksutonta

Business Jyväskylä vastaa kampanjan kustannuksista.

– Yrityksille ja organisaatioille osallistuminen on maksutonta. Toivomme toki, että yritykset jakaisivat kampanjapostauksiamme omissa sosiaalisen median kanavissaan. Kokemuksesta tiedämme, että aktiivisimmat yritykset saavat yleensä myös eniten yhteydenottoja, Vuojolainen kertoo.

Vaikka kampanja on jo alkanut, mukaan ehtii vielä.

– Kampanjaan voivat osallistua kaikki sellaiset yritykset, joiden kotipaikka tai pysyvä toimipiste on Jyväskylässä ja joilla on täällä parhaillaan auki vähintään yksi työpaikka, Vuojolainen tiivistää.

Kampanjasivusto: paluumuutto.fi

Lisätietoja yrityksille löytyy osoitteesta www.businessjyvaskyla.fi

Lisätiedot:

Suvi Vuojolainen, elinkeino- ja markkinointipäällikkö, Business Jyväskylä, Jyväskylän kaupunki p. 050 311 8820, suvi.vuojolainen[at]jyvaskyla.fi

 

Tutustu muihin artikkeleihin