Siirry suoraan sisältöön

Jyväskylän kaupunki tuo Suomen ensimmäisenä kuntana uuden alustaratkaisun vauhdittamaan yritysten digipalveluita

Jyväskylän kaupunki tuo Suomen ensimmäisenä kuntana uuden alustaratkaisun vauhdittamaan yritysten digipalveluita

BJKL_art.12Jyväskylän kaupunki käynnistää Suomessa ensimmäisenä kuntatoimijana innovaatioprojektin, jonka tavoitteena on helpottaa digitaalisia palveluja tarjoavien yritysten omaa tuotekehitystä. Hankkeen lopputuloksena syntyy identiteetin ja pääsynhallinnan (IAM) kaupallinen alustaratkaisu. Alustan toteuttaa kyberturvallisuuteen erikoistunut teknologiayhtiö Nixu.

IAM:llä (Identity and Access Management) hallitaan turvallisesti käyttäjien digitaaliset identiteetit ja pääsyoikeudet. Tämä tekninen ratkaisu tarvitaan tilanteissa, missä käyttäjän täytyy tunnistautua palvelun käyttämiseksi tai ostamiseksi. Esimerkkejä tämäntyyppisistä tilanteista ovat sirukorttimaksaminen ja toimistokiinteistöissä työskentelevien työntekijöiden kulkuavaimet, “lätkät”, joilla hallinnoidaan käyttäjien yksilöllisiä kulkuoikeuksia ja pääsyä kiinteistön eri osiin.

Nyt käynnistyvä alustahanke ja sen koordinointi ovat osa Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikön Business Jyväskylän roolia alueen elinvoiman ja kehityksen mahdollistajana.

– Haluamme olla rohkea, kiinnostava kaupunki, joka tarjoaa asiakaslähtöisiä ja edistyksellisiä, monikanavaisia palveluja niin kaupunkilaisille kuin kaikille täällä toimiville tahoille, kuvailee projektipäällikkö Mika Kataikko Business Jyväskylästä.

Potentiaalisia IAM-alustan hyödyntäjiä ovat esimerkiksi tilapalveluiden tuottajat, tapahtumajärjestäjät ja erilaiset digitaalisia loppukäyttäjäpalveluita tarjoavat yritykset.

– Helpotamme näiden yritysten elämää tarjoamalla palvelukehitykseen valmiita tietosuoja- ja tietoturvamekanismeja.

Innovaatiokehitys palveluna, ei järjestelmähankintana

Kehityshankkeen ostaminen palveluna – perinteisen järjestelmähankkeen sijaan – edustaa kaupunkiorganisaatioissa niin ikään uudenlaista ajattelua.

– Ostamalla innovaatioprojektin palveluna pystymme keskittymään omaan ydintehtäväämme: palvelujen ja lisäarvon tuottamiseen asukkaille ja yrityksille. Asiantuntijakumppanin käyttäminen myös nopeuttaa projektin läpiviemistä.

Kataikko korostaa, että Jyväskylän kaupunki toimii innovaatioprojektin tilaajana, mutta palvelun toteuttaminen sekä kaupallinen vastuu tulevasta alustasta on Nixulla.
– Innovaatioprojektin jälkeen olemme yksi mahdollisista asiakkaista, hän täsmentää.

– Digitaalisen liiketoiminnan ja datatalouden nopea kehitys edellyttää joustavia, yhteensopivia ja skaalautuvia kehysratkaisuja perusinfrastruktuurin, kuten sähköisen tunnistamisen, valtuuttamisen ja suostumuksenhallinnan palveluihin, kuvaa Nixun asiakasidentiteettiliiketoiminnan johtaja Ville Niemi.

Yhteistyö käynnistyy vuoden 2021 lopulla. Alustan on tarkoitus valmistua vuoden 2022 kesäkuun loppuun mennessä.

Alusta kokoaa yhteen samaa asiakasta palvelevat yritykset

Alustaa hyödyntävien yritysten ei tarvitse olla lähialueelta, vaan ne voivat olla vaikkapa Keski-Euroopasta.

– Alustan avulla sekä fyysiset että digitaaliset palvelut voidaan yhdistää ajasta ja paikasta riippumattomiksi monikanavaisiksi palvelukokonaisuuksiksi. Ne ovat käytettävissä sekä paikallisesti Jyväskylässä asuville ja toimiville että virtuaalisesti digitaalisissa palveluympäristöissä.

– IAM-alusta tarjoaa toimijoille muun muassa mahdollisuuden tunnistaa asiakas sekä kohdentaa heille personoituja palveluja ja markkinointia asiakkaan henkilökohtaisten preferenssien ja suostumusten mukaan, Kataikko sanoo.

– Yksi käytännön esimerkki on Jyväskylän Hippos, Pohjoismaiden merkittävin liikunnan, urheilun ja hyvinvoinnin keskittymä. Hippokselle sijoittuu lukuisia eri palveluja tarjoavia yrityksiä. Käyttäjille palvelukokemuksen tulisi olla saumaton: kun asiakas varaa esimerkiksi viikonloppuloman Hippokselta, hän löytää kaikki tarvitsemansa palvelut samasta osoitteesta: padel-vuoron vuokravälineineen, ravintolaruokailut, hieronnan ja konserttiliput areenalle, Kataikko kuvailee.

– Tärkeää on myös muistaa, että alusta tehdään asiakaslähtöisesti ja lainsäädännön puitteissa, identiteetin omistajien eli käytännössä ihmisten suostumuksella.

Osallistuminen yhteiskehittämiseen yrityksille maksutonta

Kataikko toivoo, että mahdollisimman moni yhteisestä IAM-alustasta kiinnostunut yritys tai toimija liittyisi osaksi uutta palveluekosysteemiä jo nyt.

 – Kun jokainen palveluntarjoaja rakentaa omia ratkaisujaan, palvelut jäävät lopulta erillisiksi saarekkeiksi. Tavoitteemme on luoda alusta, jossa kaupalliset palveluntarjoajat löytävät luontaista synergiaa ja pystyvät tarjoamaan asiakaslähtöisiä digitaalisia kokonaispalveluita yhteisessä ympäristössä. Samalla tapaa, kuin vaikka julkiset liikennetoimijat yhdistävä HSL pääkaupunkiseudulla.

 Mukaan lähteville yrityksille alusta on riskitön. Kehitystyöstä ja -kustannuksista vastaavat Business Jyväskylä ja Nixu sekä hanketta rahoittava Business Finland.

 – Tuomalla esille omia tarpeitaan ja odotuksiaan toimijoilla on mahdollisuus vaikuttaa lopputulokseen ja lisätä alustan käyttäjälähtöisyyttä. Yhteiskehittämiseen osallistuminen on yrityksille maksutonta.

 Jyväskylän kaupungin ja Nixun IAM-alustahanke on innovatiivinen julkinen hankinta, jota rahoittaa Business Finland.

 Onko yrityksesi kiinnostunut lähtemään mukaan hankkeeseen? Ota yhteyttä Mika Kataikkoon!

Tutustu muihin artikkeleihin