Siirry suoraan sisältöön

KONE WORX ja Business Jyväskylä ratkovat kaupunkiympäristön haasteita yhdessä

Ihmiset katsovat ipadia Kankaalla
Ihmiset katsovat ipadia Kankaalla

Kone

Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikkö Business Jyväskylä ja KONEen innovaatioyksikkö KONE WORX ovat maaliskuusta 2020 alkaen tehneet yhteistyötä, jonka tavoitteena on rakentaa uudenlaisia älykkäitä palveluja kaupunkiympäristöön. Palvelujen käyttäjinä voivat olla niin kaupungin asukkaat kuin kaupungissa toimivat yritykset.

Hisseistä ja liukuportaista tunnettu KONE on asiantuntija, kun puhutaan ihmisten liikkumisesta rakennuksissa ja niiden välillä. Yrityksen uusi innovaatioyksikkö, KONE WORX, tarkastelee maailmaa uudenlaisesta näkökulmasta, perinteisten liiketoimintamallien ulkopuolelta. Se tutkii digitaalista maailmaa, etsii trendejä ja murroskohtia, joiden avulla voidaan havainnoida ja kehittää täysin uudenlaisia palveluja ja liiketoimintaa. KONE WORX on kiinnostunut ihmisten liikkumisen lisäksi erilaisista kokemuksista, jotka voivat olla esimerkiksi palvelukokemuksia digitaalisessa käyttöympäristössä. Myös fyysinen ympäristö itsessään tuottaa kokemuksia.

KONE WORX ja Business Jyväskylä ovat nyt puolen vuoden ajan tunnistaneet palvelutarpeita ja niiden kehittämiseksi tarvittavia toimenpiteitä palvelumuotoilun keinoin. Yhteistyössä keskitytään ihmisiin, ihmisten tarpeisiin ja haluihin sekä näihin vastaaviin palveluihin. Vasta palvelutarpeiden ja palvelujen tunnistamisen jälkeen mietitään palveluja toteuttavia teknisiä ratkaisuja ja teknologioita. Nykyajan teknologioilla voi kuitenkin käytännössä ratkaista miltei minkä tahansa palvelutarpeen. On vaan tunnistettava oikea, soveltuva teknologia ja ratkaisu kuhunkin loppukäyttäjän tarpeeseen. Yhteistyön kohdistuu tällä hetkellä Kankaan älykkääseen asumisen ja työnteon alueeseen, mutta yhteistyö tulee laajenemaan myös uuden Hippoksen ympäristöön.

– Jyväskylä on älykäs edelläkävijäkaupunki. Pienestä koostaan huolimatta se painii samanlaisten ongelmien kanssa kuin isot metropolit kuten Singapore ja Lontoo. Jyväskylässä on samanlainen ajattelu- ja lähestymistapa kuin meillä KONEella, eli että uuden teknologian avulla haetaan ratkaisuja ongelmiin ihmiskeskeisesti. Jyväskylän kanssa olemme päässeet nopeasti hyvään yhteistyöhön, kertoo Timo Tiainen, KONE WORX -yksikön johtaja.

– Olemme Business Jyväskylässä alkaneet miettimään digitalisaatiota uudelta kantilta. Keskitymme yhä enemmän hyötyyn, jota digitalisaatio tuo kaupunkilaisille, yrittäjille ja myös Jyväskylässä käyville vierailijoille. Teknologia tai sen puuttuminen ei ole enää juurikaan este uusien palvelujen kehittämiselle vaan tärkeämpää on ymmärtää, mitä teknologiaa tulisi käyttää missäkin palvelussa. KONEella on erinomaista osaamista ja ymmärrystä palvelujen kehittämisestä ja palvelumuotoilusta, joiden lähtökohtana on tulevaisuuden toimintaympäristöt ja mahdollistajana uusimmat teknologiset ratkaisut. Yhteistyö ja uuden ymmärryksen luominen KONEen kanssa on erittäin arvokasta ja tervetullutta meille kaupunkikehittäjille, kertoo Smart City -hankkeiden digitalisaatiosta vastaava projektipäällikkö Mika Kataikko Business Jyväskylästä, Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksiköstä.

Jyväskylä tunnetaan Suomen Ateenana, sivistyksen ja innovaatioiden kehtona, jossa monet uudet yksityiset ja kaupalliset digitaaliset palvelut ovat nähneet ensimmäisen kerran päivänvalon. Jyväskylän pyrkimyksenä on jatkossakin säilyttää asemansa suomalaisena pilotointialueena, ja KONE WORX:n kanssa tehtävä yhteistyö tukee tätä tavoitetta erinomaisella tavalla. Yhteistyössä mennään totutusta ja turvallisesta tuntemattomaan, mukavuusalueelta epämukavuusalueelle, jossa kehittyminen ja kasvaminen oikeasti tapahtuvat.

– Odotamme yhteistyöltä ratkaisuja oikeisiin ongelmiin, jotka voidaan lopulta skaalata ympäri maailman ja muuttaa liiketaloudellisesti kannattaviksi tuotteiksi ja palveluiksi. Jyväskylä-yhteistyön avulla saamme ymmärrystä asukkaiden, yritysten, asuinalueiden ja päätöksentekoalueiden oikeista haasteista. Työskentelystä ja ratkaisuista syntyy puolestaan synergiaa, kun ongelmia ratkotaan yhdessä käyttäjien ja yritysten kanssa, kertoo Timo Tiainen.

– Yksi yhteistyön tärkeistä tavoitteista on, että jyväskyläläiset saavat käyttöönsä uusia, hyödyllisiä ja helposti käytettäviä arkea tukevia digitaalisia palveluja, jatkaa yhteistyön tavoitteista Mika Kataikko.


Lisätiedot:

Mika Kataikko, projektipäällikkö, Smart City -hankkeiden digitalisaatio, Business Jyväskylä, Jyväskylän kaupunki p. 050 526 8622, mika.kataikko[at]jyvaskyla.fi
Timo Tiainen, KONE WORX -yksikön johtaja, timo.tiainen[at]kone.com
Taija Lappeteläinen, markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija, Business Jyväskylä, Jyväskylän kaupunki, p. 040 523 9321, taija.lappetelainen[at]jyvaskyla.fi

Tutustu muihin artikkeleihin