Siirry suoraan sisältöön

Matalan kynnyksen keskusteluapua tarjolla yrittäjille 10.11. alkaen

Matalan kynnyksen keskusteluapua tarjolla yrittäjille 10.11. alkaen

designer hand working and smart phone and laptop on wooden desk in office with london city background
Business Jyväskylä käynnistää Keski-Suomen liiton koronatukirahoituksella henkisen tuen puhelinpalvelun keskisuomalaisille yrittäjille, joilla on tarvetta keskustella mieltä askarruttavista asioista ammattilaisen kanssa. Palvelun tuottajaksi on valittu kilpailutuksen kautta MIELI Mielenterveys Tukitalo ry, jonka kokemus yrittäjien henkisen tuen palveluista on vahva. 

Puhelinpäivystys palvelee numerossa 044 901 6024 kuuden viikon ajan aina tiistaisin ja torstaisin 10.11.-17.12. välisenä aikana. Puhelinpalvelu on avoinna seuraavasti:

• tiistaisin kello 8.30-10.30 ja
• torstaisin kello 14.30-16.30.

Puhelinpäivystyksessä soittaja saa nopeasti luottamuksellista keskusteluapua ja tarvittaessa asiantuntijat opastavat jatkopalveluiden piiriin. Yksittäisen puhelun kesto on noin 30 - 60 minuuttia, jolloin useammalla soittajalla on mahdollisuus päästä läpi.

Puhelimeen vastaavat koulutetut kriisityöntekijät, joilla on vuosien ajalta kokemusta kriisipuhelintyöstä sekä yrittäjien kanssa tehdystä kriisityöstä ja hyvinvoinnin tukemisesta sekä ohjauksesta palveluihin julkiselle-, yksityiselle- tai yhdistyspuolelle.

 – Olemme olleet tukemassa yrittäjiä korona-kriisin ajan valtakunnallisen puhelinpäivystyksen kautta ja myös kouluttaneet yrittäjäjärjestön väkeä kohtaamaan kriisissä olevia asiakkaita, kertoo Ari Tiensuu Mieli Mielenterveys Tukitalo ry:stä. 

 – Saamamme kokemuksen mukaan varsinkin yksin yritystään hoitavat pien- ja toiminimiyrittäjät ovat usein hyvin kuormittuneita ja kokevat tuen puutetta. Erityisesti huolta on niistä yrittäjistä, jotka eivät ole verkostoituneita, joiden perhetilanne on hankala tai joille on kasautunut useampia mieltä painavia tekijöitä samaan aikaan, jatkaa Ari Tiensuu.

Palveluntarjoaja tai Business Jyväskylä eivät kerää palveluiden asiakkaista tietoa. Ainoastaan asiakasmäärät tilastoidaan, jotta jatkopalveluiden tarve voidaan arvioida.

 – Tietosuoja ja anonymiteetti ovat aina lähtökohtia palveluissa, korostaa Tiensuu.

Pidempää keskustelutukea ja koulutuksia webinaareina

Mikäli puhelinkeskustelussa ilmenee tarvetta pidemmälle keskusteluavulle, yrittäjän on mahdollista saada kolmen kerran konsultaatio henkisen tuen asiantuntijalta joko puhelimitse tai videon välityksellä. Tarkoituksena on tarjota asiakkaalle mahdollisuus jäsentää tilannettaan ja sen haasteita mm. yritystoiminnan, lähisuhteiden ja oman elämäntilanteen näkökulmasta, pohtia eri vaihtoehtoja sekä luoda jatkumoa muissa palveluissa. Pidempiä paketteja voidaan tarjota kahdellekymmenelle asiakkaalle.

Kaikki palvelut ovat yrittäjille maksuttomia.

 – Kokeilemme loppuvuoden palveluiden toimivuutta ja tarvetta Keski-Suomessa. Meillä on valmius jatkaa palveluita samaan tapaan vielä alkuvuodesta 2021, mikäli asiakkaat löytävät niiden pariin ja saavat tarvitsemaansa apua, kertoo Tiina Järvelin hankkeen projektipäällikkö Business Jyväskylästä. 

Keski-Suomen liiton rahoittamaan hankekokonaisuuteen sisältyy myös webinaareina järjestettäviä koulutuksia ja niistä tiedotetaan tarkemmin lähiaikoina. Suoraan rahalliseen tukeen hankerahoitus ei sovellu.

Lisätiedot:
Tiina Järvelin, projektipäällikkö, Business Jyväskylä, p. 050 308 2800, tiina.jarvelin[at]jyvaskyla.fi
Ari Tiensuu, toiminnanjohtaja, MIELI Mielenterveys Tukitalo ry, p. 040 582 2152, ari.tiensuu[at]tukitalo.com
 

Tutustu muihin artikkeleihin