Siirry suoraan sisältöön

Palvelualoitteilla yhteistyötä ja liiketoimintaa yrityksille

Palvelualoitteilla yhteistyötä ja liiketoimintaa yrityksille

BSJKL_art.22
Onko Jyväskylän kaupungilla joku palvelu, jonka juuri sinun yrityksesi voisi hoitaa nykyistä etevämmin tai asiakaslähtöisemmin? Palvelualoitteen ideana on löytää fiksumpia tapoja kaupungin palvelujen toteuttamiseen ja samalla synnyttää yrityksille uutta liiketoimintaa.

Jyväskylän kaupungin palvelualoitteen kautta kaupungin asukkaat ja yritykset voivat ehdottaa jonkun kaupungin tarjoaman palvelun toteuttamista uudella tavalla ulkoistamalla se paikalliselle yritykselle. Lopputuloksena kaikki voittavat: palvelu paranee ja samalla yritykset saavat liiketoimintaa.

Mistä palvelualoitteen voi tehdä?

Kaupungin tarjoamien laki- ja ei-lakisääteisten palvelujen kirjo on todella laaja. Jyväskylän kaupungin hankintapäällikkö Virpi Ruuskanen kertoo, että käytännössä palvelualoitteen voi tehdä palveluista, jotka eivät ole lakisääteisiä tai jo valmiiksi kilpailutettuja (lisätietoja täältä). Palvelualoitteelle sopivat palvelut löytyvät useimmiten talouden, työllisyyden tai asumisen piiristä.

– Toivomme, että yritykset tarjoaisivat meille rohkeasti uusia ideoita. Ei ole tarkoitus ulkoistaa olemassa olevia palveluja ihan sellaisenaan, vaan tehdä niitä myös nykyistä fiksummin, hän sanoo.

Suomessa palvelualoitteiden pohjalta tehtyjä ulkoistuksia on vielä verrattain vähän. Ruuskanen mainitsee Kuopion, missä kaupunki on ostanut opinto-ohjausta palveluna.
– Ruotsissa heidän lainsäädäntönsä mukaisen, vähän vastaavankaltaisen mallin kautta on ostettu esimerkiksi vahtimestari- ja toimitilapalveluja, ulkotilojen hoitopalveluja ja katujen kunnossapitopalveluja, hän listaa.

– Onnistuessaan palvelualoitevetoisen yhteistyön kautta voidaan saavuttaa kustannussäästöjä, toiminnan tehokkuutta sekä uutta tietoa ja osaamista, Ruuskanen kertoo.

Palvelualoitteita entistä sujuvammin

Palvelualoitteiden tekeminen on ollut mahdollista jo vuodesta 2017, mutta aloitteen tekeminen on vaatinut yrittäjältä melko paljon ennakkotyötä. Nyt palvelualoitteen prosessia on kevennetty: ehdotukseen ei enää edellytetä tarkkaa kustannussuunnitelmaa, vaan arvio kustannussäästöistä ja kuvaus ideasta ja sen toteutuksesta riittää. Kotipaikan ei tarvitse enää olla Jyväskylä – riittää, että täällä on toimipaikka.

Myös prosessi halutaan pitää yksinkertaisena. Aloitteet kulkevat hankintapäällikön kautta hankintojen ohjausryhmän käsittelyyn ja kaupunginhallitukselle päätettäväksi.
– Vaikka tarkkaa tavoiteaikataulua ei ole määritelty, tämän vaiheen oletetaan etenevän suhteellisen nopeasti, muutamassa kuukaudessa, Ruuskanen sanoo.

– Mikäli palvelualoite menee läpi, palvelu kilpailutetaan. Kilpailutuksen valmistelu ja kilpailutus vaihtelee paljon tilanteesta riippuen.

Yrittäjäjärjestö mukana kehittämässä yhteistyötä

Keski-Suomen Yrittäjät on ollut mukana kehittämässä aloitepalvelua nykyiseen muotoonsa. Hankinta-asiantuntija Veli Puttonen on tyytyväinen uudistukseen, missä tärkeimmäksi nousee yrityksen ehdottama idea.
– On hyvä, että yrittäjä saa keskittyä aloitteessa ideansa hyötyihin, kustannustehokkuuteen ja toteutettavan palvelun laatuun, hän kiittelee.

Puttonen toivoo, että entistä useampi yrittäjä löytäisi palvelualoitteen mahdollisuudet.
– Jyväskylän seudulta löytyy erityisesti tekniseltä puolelta paljon sellaista osaamista ja palveluja, joita voisi kaupungille tarjota, hän sanoo.

– Haluamme kannustaa yrittäjiä tarttumaan tähän mahdollisuuteen. Vaikka nykyisellään palvelualoite on helppo tehdä, me myös neuvomme tarvittaessa, Puttonen lupaa.

Jos aloite menee läpi ja hyväksytään, se siirtyy kaikille avoimeen kilpailutukseen. Aloitteen tekijä kisaa siis työstä mahdollisten muiden tarjoajien kanssa.
– Mutta mitä innovatiivisempi yrityksen ehdotus on ollut, sitä parempi etulyöntiasema heillä kilpailutuksessa tietysti on, Puttonen kannustaa.

Oletko kiinnostunut tekemään palvelualoitteen?

Voit ottaa yhteyttä myös hankinta-asiantuntija Veli Puttoseen (Keski-Suomen Yrittäjät).

Tutustu muihin artikkeleihin