Siirry suoraan sisältöön

Trustmary tähtää rohkeasti kansainvälisyyteen

Trustmary tähtää rohkeasti kansainvälisyyteen

Johannes Karjula kasvokuvaTrustmary on jyväskyläläinen asiakassuosituksilla liiketoimintaa tekevä yritys, joka ponnistaa kansainvälisille markkinoille aiempaa isommalla panostuksella vuoden 2021 alusta. Koronavirusepidemia tyrehdytti projektiliiketoiminnan keväällä 2020, mikä joudutti yrityksen fokusointia uuden verkkopalvelun kehitykseen ja myyntiin. Nyt Saas-tuotetta on lähdetty viemään maailmalle.

Jyväskyläläinen Trustmary kohtasi keväällä tilanteen, jossa perusliiketoiminta käytännössä pysähtyi Suomen siirryttyä etätyömalliin ja kokoontumisrajoitusten astuessa voimaan. Asiakaskokemuksista referenssivideoita tuottavan yrityksen tuotantoputkeen pysähtyi vuoden 2020 aikana noin 300 referenssivideon jono, jota on päästy purkamaan vain hissukseen koronavirusepidemian pitkittyessä.

Trustmaryn toimitusjohtaja Johannes Karjulan mukaan valmisteilla olleen kansainvälisille markkinoille tähtäävän SaaS-palvelun kehitystyötä päätettiin jouduttaa huomattavasti muun tekemisen hiljennyttyä. Saas-palvelua käyttäviä asiakasyrityksiä Trustmarylla on jo useita satoja.

– Tehtiin rohkea päätös kohdistaa markkinointi- ja myyntipanokset tuotteen kehitykseen. Kansainvälistymisen kärjeksi tuleekin nyt verkkopalvelu eikä videoreferenssipalvelu, Karjula kertoo. 

Vastaus tunnistettuun markkinaongelmaan

Trustmaryn liikeidea perustuu suosittelun voimaan. Karjula kertoo uuden verkkopalvelun ratkaisevan markkinaongelman, jossa yrityksen tyytyväiset asiakkaat eivät nouse esiin.

Käytännössä Trustmary yhdistää asiakastyytyväisyyskyselyn, julkisten suositusten pyytämisen halukkailta asiakkailta sekä asiakaskokemusten nostamisen yrityksen digitaalisiin markkinointikanaviin eli verkkosivuille ja sieltä sosiaalisen median kanaviin.

– Olemme todistaneet, että asiakkaat usealla toimialalla kaipaavat keskitettyä ohjelmistoa. Kyky yhdistää asiakaspalvelun kerääminen, suosittelijoiden löytäminen ja niiden hyödyntäminen markkinoinnissa on Trustmarysta syntyvä arvo, Karjula sanoo.

Trustmary toimittaa asiakkailleen myös loppuraportoinnin asiakaskokemusmarkkinoinnin tehokkuudesta.

– Raportit kertovat jopa yli kymmenen prosentin kasvuista verkkosivujen ja verkkokauppojen konversioissa.

Hyviä vaikutuksia konversioihin voidaan parantaa jatkuvasti, kun palautteen ja suositusten kerääminen ja hyödyntäminen on jatkuvaa.

Trustmaryn asiakaskunta jakautuu tasaisesti b2c- ja b2b -yrityksiin, ja se koostuu sekä pörssiyhtiöistä, joilla on tarve laajempaan asiakastyytyväisyyden selvittämiseen, että tiettyihin toimialoihin tai tuotesegementteihin keskittyneistä verkkokaupoista.

– Yhteisiä nimittäjiä asiakasyrityksillemme ovat runsaat asiakkuudet ja uusasiakashankinnan tarve. Jotta suosituksia voidaan kerätä jatkuvalla mallilla, täytyy löytyä voluumia, toteaa Karjula.

Trustmary kansainvälistyy Jyväskylästä käsin

Vaikka tällä hetkellä asiakasyritykset ovat pääosin suomalaisia, tehdään Trustmarysta täysin globaalia SaaS-palvelua. Tavoitteena on, että ohjelmisto on käyttöönotettavissa itsenäisesti missä päin maailmaa tahansa. Vuoden vaihteen jälkeen Trustmaryn on tarkoitus lähteä aktiivisesti myymään ja markkinoimaan kansainvälisesti.

Kilpailua kentällä on, mutta Trustmarylle on löytynyt oma paikkansa. Muut eivät tällä hetkellä vastaa tarpeeseen hoitaa kaikki suosittelumarkkinoinnin vaiheet yhdessä palvelussa.

– Lähdemme skaalaamaan tunnistetussa asiakassegmentissä. Otollisin asiakasyrityksemme on sellainen, joka mittaa markkinoinnin ja myynnin tuloksia ja ja tekee toimenpidepäätökset dataohjatusti.

Kansainvälistymiseen liittyvistä suunnitelmista on toistaiseksi pidättäydyttävä puhumasta liikaa.

– Luonnollista se on, että tulevaisuudessa Trustmary on käyttöönotettavissa myynnin ja markkinoinnin järjestelmien kautta ja että se keskustelee ohjelmistojen kanssa. Zapier meillä onkin jo asiakkailla käytössä, kertoo Karjula.

Trustmarylla työskentelee nyt noin kymmenen työntekijää kansainvälistymisen parissa, heistä kaksi Minneapolisista käsin. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Jyväskylässä, jossa on Karjulan mukaan yrittäjähenkinen ja yhteen hiileen puhaltava ilmapiiri.

– Aloitin yrittäjänä kymmenisen vuotta sitten opiskellessani Jyväskylän yliopistossa. Jyväskylässä on mahdollista saada sparrausta kovilta tekijöiltä. Missään muualla en olisi varmaan pystynyt aloittamaan yrittämistä niin helposti kuin täällä, summaa Karjula.

Tutustu muihin artikkeleihin