Musicinfo: Mikään markkina ei ole mahdoton

calendar16.12.2019

MenestysteotKehitä

Musicinfo

Kuvassa: Kari Halttunen, toimitusjohtaja, Han Zhang, Business Development Manager,  Juri Kobayashi, Artist Relations Manager.

Jyväskyläläisen Musicinfon tarina sai alkunsa vuonna 2012 paikallisen koodarivelhon ja DJ:n, Antti Jokipiin, ideasta koota kaikki musiikki yhteen paikkaan netissä. Ratkaisussa eri artistien musiikkia oli mahdollisuus kuunnella, ladata ja katsella. Myös musiikkiarvosteluita oli palvelussa saatavana. Lisäksi asiakkaille tarjottiin palvelussa tietoa musiikin tekijöistä ja taustoista. Asiakkaan ladatessa musiikkia Musicinfo sai oman provision latauksista.

Tarinaan hyppäsi tuolloin mukaan Kari Halttunen, joka työskenteli Protomossa eli liikeideakiihdyttämössä yrityssparraajana. Halttusen sanoin Antti oli Musicinfon founder ja hänestä tuli co-founder. Tällä tuotteella lähdettiin sitten maailman valloitukseen.

Markkina kuitenkin muuttui Spotifyn ja muiden suoratoistopalvelujen lyödessä läpi. Musiikin kuuntelusta tuli paljolti kuukausimaksullista ja samalla Musicinfon liiketoimintamallilta katosi markkina alta.

Siinä vaiheessa ryhdyimme kartoittamaan kehittyviä markkinoita. Aloimme tutkia Kiinaa, Intiaa ja Afrikkaa, koska tiesimme, että artistit haluavat mennä myös näille uusille markkinoille, kertoo Musicinfon toimitusjohtaja Kari Halttunen.

Musiikkia kiinalaisten taskuun

Vuonna 2016 Musicinfo ryhtyi tarjoamaan länsimaista musiikkia Kiinan markkinoille. Kiinasta löytyi sopiva kumppani, joka kaikeksi onneksi fuusioitui kiinalaisen jättifirman kanssa. Tämän jälkeen Musicinfolle avautui koko Kiinan markkina ja musiikkia alettiin jakamaan 30 eri palvelukanavaan. Musicinfon liikeideana onkin välittää länsimaista musiikkia Kiinan markkinoille sekä tehdä länsimaisia artisteja ja bändejä tunnetuksi Kiinassa erilaisin markkinointikeinoin.

Vastaanotto Kiinassa on ollut erittäin hyvä ja kasvu on ollut positiivinen yllätys. Musicinfon musiikkia kuunneltiin Kiinassa yhteensä alle miljoona kertaa viime vuonna, niin tällä hetkellä Musicinfon musiikkia kuunnellaan yli miljoona kertaa päivässä. Asiakkaita on tällä hetkellä yli 40 maasta, kertoo Halttunen.

Meidän vahvuutemme on siinä, että toimimme valtavilla ja kasvavilla markkinoilla. Haluamme auttaa artisteja ja levy-yhtiöitä tunnettuuden lisäämisessä ja teemme aktiivisia markkinointitoimenpiteitä Kiinassa. Menemme niihin välineisiin, joita paikalliset käyttävät Kiinassa, jatkaa Halttunen. Musicinfolla on myös palvelu, joka välittää artisteja ja bändejä keikoille Kiinaan.

Käytännössä Musicinfo myy artisteille pääsyä Kiinaan, sillä artistit voivat ostaa palvelupaketteja, jotka sisältävät erilaisia markkinointitoimenpiteitä kuten blogeja ja sosiaalisen median toimenpiteitä kiinan kielellä kiinalaisten suosimissa kanavissa QQ:ssa, WeChatissa,  Weibossa, Youkussa ja niin edelleen.


Jyväskylän korkeakoulut ja verkostot avainroolissa

Musicinfo on syntynyt ja kasvanut Jyväskylässä. Musicinfossa työskentelee yhteensä yli kymmenen henkeä. Osaava työvoima ja hyvät yhteydet Jyväskylän yliopistolle ja ammattikorkeakouluun ovat olleet tärkeässä roolissa yrityksen kasvussa ja kehityksessä. Kansainväliset opiskelijat ja työntekijät ovat tuoneet tärkeitä yhteyksiä ulkomaille.

Myös keskisuomalainen sparrausohjelma KasvuOpen on avannut uusia ovia Musicinfolle.

Me olemme voittaneet KasvuOpenin ja sen jälkeen olimme Slushissa 100 parhaan joukossa. Nämä menestymiset auttoivat pääsemään COMB+ Accelerator -sparrausohjelmaan Pekingissä, missä saimme paikallista sparrausta kiinalaisilta toimijoilta. Tätä kautta saimme lisää ymmärrystä Kiinan markkinoista, kertoo Halttunen.

Kiinan markkinoille pääsemiseksi Halttunen kehottaa sinne aikovia tutustumaan ja etsimään mahdollisimman paljon tietoa markkinoista ja sen lainalaisuuksista. Taustojen selvittelyn jälkeen kannattaa ottaa mukaan kiinalainen kumppani tai vähintäänkin kiinankielen taitoinen henkilö, joka selvittää samoja asioita kiinalaisista lähteistä. Näin tietoa voidaan syventää ja tarkentaa.

Mikään markkina ei ole mahdoton, päättää Halttunen ja naurahtaa hyväntuulisesti.

Kari Halttusen vinkit kasvuun ja kansainvälistymiseen

  • Hyödynnä omia verkostoja ja tutustu uusiin ihmisiin. Ota luuria käteen ja soita.
  • Osallistu kilpailuihin ja sparrausohjelmiin. Näiden kautta voi saada sellaisia kontakteja ja päästä sellaisiin paikkoihin, mistä on aiemmin voinut vain haaveilla.
  • Ota kansainvälisiä opiskelijoita töihin tai harjoitteluun ja hyödynnä heidän verkostojaan.
  • Teetä harjoitus- ja opinnäytetöitä, kuten markkinaselvityksiä.

Lue lisää Musicinfosta tästä.

Ota yhteyttä Business Jyväskylän kansainvälistymispalveluihin.

Toimitusjohtaja Kari Halttunen kertoo videolla, kuinka Musicinfo syntyi ja miten yritys päätyi Kiinan markkinoille.


Musicinfon kansainväliset työntekijät kertovat työstään Musicinfossa ja kannustavat yrityksiä palkkaamaan kansainvälisiä työntekijöitä työharjoitteluun. Han Zhang ja Juri Kobayashi kertovat myös, miten he päätyivät Jyväskylään.

 

Teksti ja kuva: Taija Lappeteläinen

Tiina Järvelin, yritysneuvoja, kansainvälistymispalvelut

Join in kick ass lift off

Liity postituslistalle! Saat tuoreimmat uutiset ja vinkit suoraan sähköpostiisi.

Form background