Nordic Business Forum: Livenä tai diginä, tärkeintä on tarjota arvoa asiakkaalle

calendar23.06.2020

KehitäKorona

NBF_hero_web

Nordic Business Forumin toimitusjohtaja Aslak de Silva, toinen perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Hans-Peter Siefen sekä vastaava tuottaja Andreas Kustås. Kuva: Pasi Salminen.


Koronaviruksen aiheuttamat rajoitukset ovat iskeneet erityisen pahasti tapahtuma-alaan. Nordic Business Forum on keskittynyt kevään aikana erityisesti digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämiseen. Ensi syyskuun päätapahtumaa Helsingissä ei toistaiseksi ole peruttu.

Kevään koronakeskusteluissa on puhuttu paljon pienyrittäjien ja ravintola-alan tilanteesta. Huomattavasti vähemmälle huomiolle ovat jääneet tapahtumajärjestäjät, joista monella liiketoiminta sukeltaa nyt todella syvällä peruuntuneiden tapahtumien vuoksi.

Nordic Business Forumin toinen perustaja Hans-Peter Siefen kertoo, että heillä ensi syksyksi suunniteltu Ruotsin-tapahtuma on peruttu ja vastaava Norjan tapahtuma siirretty syksylle 2021.
– Suomen osalta tilanne on parempi, sillä syyskuun tapahtumaan on myyty yli 6300 lippua, Siefen pohtii.

NBF on aktiivinen webinaarijärjestäjä, mutta webinaareilla ei voi korvata tämän kokoluokan live-tapahtumaa.
– Asiakkaat ovat ostaneet keskimäärin 900 euron lipun fyysiseen tapahtumaan Helsingissä. Emme missään tapauksessa oleta, että he vaihtaisivat sen pariin muutaman tunnin online-tapahtumaan.

Toistaiseksi Suomen-tapahtumaa ei ole siirretty tai peruttu, vaan se pyritään pitämään suunnitellusti.
– Seuraamme viranomaisohjeita tiiviisti ja päätöksiä teemme hyvässä yhteistyössä vakuutusyhtiön kanssa, Siefen kertoo.

Keskiöön digitaalinen asiakaskokemus

Erilaiset rajoitukset ovat pakottaneet suurimman osan yrityksistä miettimään omaa liiketoimintaansa ja prosessejaan uusiksi, niin myös NBF:ssä. Keskiöön on poikkeustilanteessa noussut digitaalinen asiakaskokemus.
– Lähdimme hakemaan vastausta kysymykseen miten palvellaan asiakkaita tässä tilanteessa entistä paremmin ja aktiivisemmin? Oli aika mikä tahansa, meidän tehtävänä on tuottaa asiakkaalle arvoa johtamiseen ja liiketoiminnan rakentamiseen – oli se sitten livenä tai verkossa, Siefen kiteyttää.

Hän sanoo, että selviytyminen on edellyttänyt myös NBF:n ihmisiltä kovaa työtä ja jatkuvaa kehittymistä.
– Online-tapahtumien pyörittäminen poikkeustilanteessa vaatii nopeaa oppimista, sopeutumista, paljon luovuutta ja innovaatioita – mutta myös epävarmuuden ja epäonnistumisten sietämistä.

Yksi kehittymisen keinoista on jatkuva benchmarkkaus eli osallistuminen muiden järjestämiin online-tapahtumiin.
– Tutkimme, mitä työkaluja he käyttävät, mitä puhujia he ovat löytäneet ja miten puhujat suoriutuvat, Siefen listaa.
– Harvoin vastaan tulee mitään yhtä isoa ja mullistavaa ideaa. Sen sijaan tunnistamme pieniä, hyviä juttuja sieltä täältä. Myös benchmarkkaus täysin eri genrestä tuo uutta ajateltavaa. Esimerkiksi suurilta verkkokurssijärjestäjiltä tai softafirmojen eventeistä voi saada ideoita. Ja nyt kun toiminta painottuu verkkoon, on myös hyödyllistä konsultoida ja käyttää tv-tuotantoyhtiöiden palveluja.

– Meillä on myös erittäin rautainen kyvykäs hallitus, joka haastaa johtoa aktiivisesti löytämään uusia näkökulmia, Siefen kiittelee.

Erityishuomio sisältöön ja katsojien viihtymiseen

NBF on järjestänyt noin tunnin mittaisia webinaareja tähänkin asti, välillä jopa viikottain. Toukokuun lopulla pilotoitiin hieman pitempää kokonaisuutta: neljän tunnin mittaista Rethinking business -online-tapahtumaa.

– Kiinnitimme erityishuomiota sisältöön: niin että se olisi sekä arvoa tuottavaa, mukaansa tempaavaa että ajankohtaista juuri tässä hetkessä. Ennen varsinaista aloitusta pyöri tunnin mittainen pre-studio, ja myös taukojen aikana oli ohjelmaa, aivan kuten live-tapahtumienkin yhteydessä. Missään kohtaa asiakkaan ei tarvitse katsoa tyhjää lavaa tai paikallaan olevaa planssia, Siefen painottaa.

– Meillä oli alusta loppuun asti iso katsojamäärä, yhteensä reilut 2500 osallistujaa yli 20 eri maasta. Vaikka internetyhteyden kanssa oli välillä haasteita, kokonaisuus vaikutti toimivan ihan hyvin.

Yllätyksiä ja ilahduttamista myös verkossa

NBF on tullut kuuluisaksi paitsi lavalla tapahtuvista yllätyksistä, myös asiakkaita ilahduttavista teoista, kuten tapahtuman aikana korjatuista takkien ripustuslenksuista. Miten yllätyksellisyys toteutetaan digitaalisessa ympäristössä?

–  On tärkeää, että kaikkea mitä tapahtuu, ei ole kerrottu etukäteen. Merkittävimmissä jutuissa pitää edelleen pystyä yllättämään asiakkaat, Siefen sanoo.

– Toukokuun pilotissa ryhmä työntekijöitämme seurasi somefiidejä, tapahtumaan liittyvää keskustelua ja päivityksiä. He lähettivät ehdotuksia henkilöistä, jotka voisimme yllättää. Yllärinä oli esimerkiksi lounaslahjakortti, jonka asiakas sai käyttää valitsemaansa ravintolaan, Siefen kertoo esimerkin.

Hän huomauttaa, että tällä hetkellä he vasta ideoivat, mitä todellisia superyllätysjuttuja voitaisiin asiakkaille online-tapahtumissa tarjota.

– Tavoitteena on aina auttaa tai ratkaista joku ongelma. Haluamme ehdottomasti ylläpitää ja jatkaa mainettamme elämyksellisyydessä ja asiakkaiden ilahduttajana myös verkon puolella.

 

Hybridi on tulevaisuutta – myös tapahtuma-alalla

Jokaisella tapahtuma-ammattilaisilla on oma näkemyksensä siitä, mitä online-toteutusten käy koronatilanteen helpottaessa.

– Live on tietysti eri asia kuin digi, mutta molemmissa on omat hyvät puolensa. Itse uskon siihen, että tulevaisuudessa digitaaliset eventit muodostuvat merkittäväksi osaksi kokonaistarjontaa fyysisten tapahtumien rinnalle. Hybridimalli on tapahtumajärjestäjän ja kuluttajan tulevaisuus, Siefen ennustaa.

Suvi Vuojolainen, markkinointipäällikkö, elinkeinomarkkinointi

Join in kick ass lift off

Liity postituslistalle! Saat tuoreimmat uutiset ja vinkit suoraan sähköpostiisi.

Form background