Nuorten yrittäjien vinkit verkkokauppamarkkinointiin

calendar03.04.2020

UutisetKorona

Monen pienyrittäjän kivijalkakauppa on suljettu ja palvelut ja tuotteet siirretty verkkoon. Verkkokauppa ei vielä itsessään takaa liikevaihtoa, vaan kauppaa pitää markkinoida – usein pienellä budjetilla. Kokeneet verkkokauppiaat Tafferin Otto Rosti ja Billebeinon Juhani Putkonen jakavat omat vinkkinsä aloittaville verkkokauppiaille.

 

Oma persoona peliin

Otto-Rosti-Taffer-1366091
Otto Rosti kuvaa itse verkkokaupan tuote- ja promokuvat. Myös tämä kuva on selfie. 

Taffer on 2014 perustettu jyväskyläläinen yritys, joka myy henkilökohtaisia kuntosalivarusteita – kuten vetoremmejä ja treenivaatteita – jälleenmyyjien ja verkkokaupan kautta.

Tafferin yrittäjä Otto Rosti korostaa, että nykytilanteessa tärkeintä on kohdistaa viestintä olemassa oleville asiakkaille. Se on taloudellisesti kaikkein järkevintä.
– Ennen kuin teet mitään muuta, mieti miten voisit vielä ylläpitää suhdetta nykyisiin asiakkaisiisi poikkeustilanteesta huolimatta. Tärkeintä on vähentää asioimiseen liittyviä pelkoja. Jos olet esimerkiksi parturi-kampaaja tai ravintolayrittäjä, kerro mahdollisimman selkeästi ja läpinäkyvästi kuvin ja videoin miten huolehdit tilojesi – myös esimerkiksi keittiön – hygieniasta, miten desinfioit kaikki pinnat jokaisen asiakaskäynnin jälkeen ja tiloissa on lisäksesi vain yksi asiakas kerrallaan, Rosti opastaa.


Otto Rostin vinkit verkkokauppamarkkinointiin: Luota persoonaasi, puhuttele henkilökohtaisesti ja varmista pienellä investoinnilla, että viestisi tavoittaa asiakkaat.

1. Luota omaan persoonaasi: anna kasvosi markkinoinnille

Tafferin oma markkinointi on perustunut koko olemassaolon ajan 100%:sti some-markkinointiin. Liki parisataa videota Youtubeen tuottanut Rosti tietää, että videotervehdys on aina henkilökohtaisempi kuin kirjoitettu teksti.

– Tiedän, että omilla kasvoillaan markkinointi on monelle suomalaiselle vaikeaa, mutta sitä ei kannata nyt pelätä. Asiakkaat eivät haluaa nähdä kuvapankkikuvia, vaan kasvosi. Varsinkin palvelualoilla ihmisillä on suhde nimenomaan yrittäjään ja heillä on myös halu auttaa tässä tilanteessa. Tee videoita, kohtele ja puhuttele some-seuraajiasi kuin he olisivat kivijalkaliikkeesi asiakkaita. Ole aito ja autenttinen, älä yritä silotella viestiä.

2. Investoi kanaviin, joista tavoitat nykyiset asiakkaat

– Ei tarvitse lähteä rytinällä joka kanavaan, vaan esimerkiksi Facebook ja Instagram riittävät. Videotervehdykset voi hyvin julkaista Facebookissa. Sen vinkin kuitenkin annan, että kannattaa sijoittaa pieni summa, esimerkiksi 5–10 euroa Facebookin mainontaan, jotta viestisi varmasti tavoittaa kaikki seuraajasi. Pienellä rahalla saa isoja hyötyjä.

3. Tarjoa lisäetuna mieluummin aikaa kuin alennusta

– Malta myydä palvelujasi ja tuotteitasi normaalihinnalla, ettet joudu myöhemmin ongelmiin. Nyt kun kalenterissa on tilaa, myy mieluummin tunnin hoitoaika 20 minuuttia pidempänä kuin että annat suoran alennuksen. Mieti, voisitko myydä kausikortteja tai useamman kerran käyntejä yksittäisten lahjakorttien sijaan.

4. Tekeminen on nyt tärkeämpää kuin hieno lopputulos

– Ei tarvitse olla maailman hienointa järjestelmää, eikä aina tarvitse edes verkkokauppaa, jos voit myydä tuotteita tai palveluita muuten ja maksu hoituu esim. Mobilepay’llä. Keskity siihen, että saat kaupan pystyyn mahdollisimman nopeasti ja että toimitus on järjestetty. Kaikkea muuta ehtii miettiä myöhemmin.

Katso tästä Otto Rostin vlogi verkkokaupan perustamisesta

 

Hyödynnä verkostoasi ja vaikuttajamarkkinointia

Juhani_putkonenJuhani Putkonen on itse lähtenyt tukemaan koronaepidemian aikana mm. jyväskyläläisen MatsiBarin toimintaa.


Billebeino
-vaatemerkin toinen perustaja Juhani Putkonen asui vielä Jyväskylässä, kun yritys ja verkkokauppa perustettiin vuonna 2014. Myös Billebeinon tärkein markkinointikanava on sosiaalinen media.
– Instagram tuli samoihin aikoihin kuin aloitimme yritystoimintaa, joten oli luontevaa lähteä markkinoimaan sitä kautta. Insta on edelleen tärkein kanavamme, vaikka käytämme myös Facebookia ja Twitteriä, Putkonen sanoo.
– Varsinkin alussa meitä auttoi Ville Leinon NHL:n aikana muodostunut kontaktiverkosto sekä panostus vaikuttajamarkkinointiin.

Juhani Putkosen vinkit verkkokauppamarkkinointiin: käytä rohkeasti verkostojasi ja investoi vaikuttajamarkkinointiin.

1. Käy läpi verkostosi ihmiset ja lähesty heitä

Omissa verkostoissa voi olla paljon hyviä kontakteja, jotka varmasti auttavat, jos heitä vain uskaltaa pyytää. Koronaepidemian myötä yrittäjät tukevat nyt toisiaan missä vain voivat.
– Kontaktit on tärkeitä alalla kuin alalla. On ollut kiva huomata, miten meistä suomalaisista löytyy yhteisöllisyyttä. Jengi tosi paljon auttaa toisiaan ja on nostanut paljon kotimaisia yrittäjiä ja yrityksiä esiin. Itse lähdin tukemaan MatsiBaria ostamalla heidän seinälleen oman laatan.

2. Hyödynnä vaikuttajamarkkinointia

Mieti, kuka voisi olla liiketoimintasi ja kohderyhmiesi kannalta osuva some-vaikuttaja tai julkisuuden henkilö.
– Tuntumani on, että vaikuttajamarkkinointi on tällä hetkellä huomattavasti halvempaa kuin normaalisti. Nyt voi löytää mielenkiintoisia vaikuttajia hyvään hintaan.

3. Pysy positiivisena. Näytä, että tykkäät työstäsi

– Kun tekee omaa juttua niin hyvä fiilis välittyy asiakkaisiinkin. Vaikka nyt on vaikea tilanne, siihen ei saa turtua. Kannattaa olla hereillä ja miettiä luovia ratkaisuja, Putkonen kannustaa.

Jos vaikuttajamarkkinointi ei ole sinulle tuttua, lue lisää täältä

Jaa omat vinkkisi pienyrittäjille

Olisiko sinulla hyviä markkinointivinkkejä jyväskyläläisille pienyrittäjille? Jaa omat vinkkisi meidän kauttamme joko Linkedinissä, Facebookissa tai Twitterissä.

Business Jyväskylä ja Woolman avaavat pian keskisuomalaisten yrittäjien tueksi yhteisen verkkokaupan. 

Lue lisää

Suvi Vuojolainen, markkinointipäällikkö, elinkeinomarkkinointi

Join in kick ass lift off

Liity postituslistalle! Saat tuoreimmat uutiset ja vinkit suoraan sähköpostiisi.

Form background