Paikallisten pienyritysten Lähiverkkokauppa avautui

calendar27.05.2020

UutisetKorona

Lahiverkkokauppa_Hub

Keskisuomalaisten pienten erikoisliikkeiden ja palveluntarjoajien oma Lähiverkkokauppa avautui tänään osoitteessa: lahiverkkokauppa.com. Se on Business Jyväskylän ja Woolman Oy:n yhteisponnistuksena toteuttama verkkokauppa, jossa paikalliset pienet yritykset voivat testata oman tuotteen tai palvelun myymistä verkossa sekä saada oppia verkkokaupan perustamisesta ja ylläpitämisestä. Verkkokaupassa asioivat voivat puolestaan tehdä hyvää ja auttaa paikallisia yrityksiä haastavassa markkinatilanteessa ostamalla heidän tuotteitaan.

– Lähdimme tarjoamaan verkkokauppamahdollisuutta pienille paikallisille yrityksille, jotta voisimme konkreettisella tavalla edistää yritysten muutoskyvykkyyttä kevään nopeasti muuttuneessa markkinatilanteessa ja jo aiemmin alkaneessa kuluttajakäyttäytymisen muutoksessa. Lähiverkkoverkkokauppa-pilotin tavoitteena on tarjota yrityksillemme riskitöntä ja edullista kokemusta verkkokaupan pitämisestä sekä samalla lisätä tietoutta tulevien verkkokauppapäätösten tueksi. Tulevaisuudessa kannattavan erikoiskaupan edellytys on monikanavaisuus, kertoo keskustan kehittämisen projektipäällikkö Pirkko Flinkman Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksiköstä, Business Jyväskylästä.

Erilaisia paikallisia tuotteita

Lähiverkkokaupassa on avausvaiheessa tarjolla noin kymmenen erilaista tuotetta ja palvelua. Jokainen yritys on saanut tuoda verkkokauppaan yhden valitsemansa ja tuotteistamansa tuotteen tai palvelun. Tuotteiden tai palveluiden valikoimaa ei ole rajattu, vaan yritykset ovat saaneet itse valita tuotteensa, jonka haluavat tarjota verkkokaupassa. Verkkokaupasta löytyy esimerkiksi paikallista mysliä, itsekudottuja villahuiveja, lahjakortteja ja paljon muuta. Lähiviikkoina kauppaan saadaan lisää tuotteita uusilta pienyrittäjiltä Keski-Suomesta.

Yläkaupungilla toimivan Kehystämö Galleria Patinan yrittäjä Ella Hirsiaho myy Lähiverkkokaupassa nostalgiataulua, johon on kehystetty Pauligin 50-luvun kahvipaketeissa olleita keräilykortteja.

– Lähdin mukaan verkkokauppakokeiluun, koska korona toi ihan uuden ja yllättävän haasteen kaupankäynnille. Halusin testata uutta markkinointikanavaa, joka tässä on tarjolla. Taiteen myyminen verkkokaupassa ei ole ihan yksinkertaista, koska teoksissa on aina taitelijoiden tekijänoikeudet, mutta ajattelen tämän ainakin näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämisenä yritykselleni ja kiinnostavana kokeiluna verkkokaupasta, kertoo Kehystämö Galleria Patinan yrittäjä Ella Hirsiaho.

Oppia verkkokauppaan

Ammattimaisen verkkokauppatoteutuksen (Shopify) lisäksi kokeilussa mukana oleville pienyrittäjille on tarjottu mahdollisuus opiskella, mitä verkkokaupan perustaminen ja ylläpitäminen vaativat. Lähiverkkokaupan toteuttajakumppanina toimii jyväskyläläinen Woolman, joka suunnittelee ja tekee verkkokauppoja asiakkaille ympäri Suomen sekä myös kansainvälisille markkinoille.

– Verkkokaupan pitäminen vaatii suunnilleen samanlaisen työn ja resurssit kuin kivijalkakaupan pitäminen. Verkkokauppiaan tulee pitää yllä valikoimaa ja tuotetietoja sekä huolehtia toimituksista ja asiakaspalvelusta. Asiakaspalvelussa tulee kyetä lunastamaan palvelulupaus, eli jos kysymyksiin luvataan vastata päivän kuluessa, näin tulee myös toimia, kommentoi Woolmanin toimitusjohtaja Juha Harju.

– Myös markkinointiin verkossa on satsattava tavalla tai toisella. Kivijalkakaupassa voi periaatteessa olla asiakasvirtojen varrella ja saavutettavissa, mutta verkossa pitää luoda asiakasvirrat. Verkkokauppaa ei kukaan löydä, ellei sen eteen tee töitä eli markkinoi sitä. Lisäksi markkinoinnilla tulee erottautua kilpailijoista, jatkaa Harju.

Lähiverkkokauppakokeilu kestää puoli vuotta ja sen jatkoa arvioidaan tulosten perusteella. Kokeiluun mahtuu mukaan vielä uusia pienyrittäjiä. Kokeilua rahoittaa Keski-Suomen liitto.

Lähiverkkokaupan löydät osoitteesta: lahiverkkokauppa.com.

Jos haluat paikallisen tuotteen tai palvelun lisättäväksi verkkokauppaan, ota yhteyttä projektipäällikkö Pirkko Flinkmaniin.

Lisätiedot:

Pirkko Flinkman, projektipäällikkö, Kaupunkikeskustan kehittäminen, Jyväskylän kaupunki, Business Jyväskylä p. 050 568 7846, pirkko.flinkman@jyvaskyla.fi

Ella Hirsiaho, yrittäjä, Kehystämö Galleria Patina, p. 040 039 8766, ella@kehystamopatina.fi

Juha Harju, toimitusjohtaja, Woolman Oy, p. 050 440 8008, juha@woolman.io

Pirkko Flinkman, projektipäällikkö, keskustan kehittämishanke

Join in kick ass lift off

Liity postituslistalle! Saat tuoreimmat uutiset ja vinkit suoraan sähköpostiisi.

Form background