Rinta rottingilla maailman parasta

calendar07.10.2019

UutisetSuorituskyvyn johtaminenHippos

Neste Rally Finland 2019 Yaris Toyota

Suomi on kahminut viimeisen kahden vuoden aikana enemmän Formula1:n ja rallin MM-pisteitä kuin mikään muu maa maailmassa. ”Voimme siis hyvällä omalla tunnolla sanoa olevamme maailman paras autourheilumaa”, kertoo AKK Sportsin toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio Jyväskylän Paviljongissa pidetyssä Optimal Rally Performance -tilaisuudessa.

-Jos kerrot olevasi Suomesta ja toimivasi autourheilun parissa, niin jos sinulta ei pyydetä nimmaria, vähintäänkin sinulle tarjotaan pari drinkkiä, jatkaa Lehmuskallio.

AKK Sports vastaa MM-rallin Jyväskylän osakilpailun, Neste Rallin, järjestämisestä vuosittain. Osakilpailu on useasti äänestetty maailman parhaimmin organisoiduksi ralliksi. Suomen lipun alta löytyy myös autourheilun huippunimiä Mäkisestä Latvalaan ja Rosbergista Räikköseen. Mutta mikä estää meitä suomalaisia paukuttelemasta henkseleitä ja haalimasta lisää bisnestä autourheilun ympärille? - No ei mikään, kohahtaa Tatu Lehmuskallio Business Jyväskylän ja AKK:n yhteisseminaarissa Jyväskylässä, mutta jatkaa, että kyllä kai se on meidän geneettinen perimä ja luontainen vaatimattomuus.

- Jos ruotsalaiset menestyisivät autourheilussa yhtä hyvin kuin me, he olisivat väittäneet jo keksineensä auton. Kekenkin (Rosbergin) ne koittivat varastaa sillä verukkeella, että Keke oli sattunut syntymään Tukholmassa, jatkaa Lehmuskallio.

Positiivisen tyytymättömyyden kierre

Neste Ralli on Suomelle ja Jyväskylälle huikea globaali näyttämö. MM-rallilla oli 800 miljoonaa katsojaa ympäri maailman vuonna 2018 ja Jyväskylän ralli oli vuoden kolmanneksi seuratuin osakilpailu. Jyväskylään saapuu rallien aikaan yli 500 toimittajaa ja rallilähetyksiä tehdään yli sataan maahan ympäri maailman. Yhden viikonlopun ajan Jyväskylä on maailmankartalla. Ralli merkitsee valtakunnallisesti yli 20 miljoonan ja seutukunnalle vajaan 15 miljoonan euron tuloja, jotka koostuvat muun muassa käytetyistä hotelli- ja ravintolapalveluista kisaviikonlopun aikana. On selvää, että ralli on Jyväskylälle rakas ja tärkeä.

Miten maailman laadukkainta rallikokemusta sitten tehdään? Lehmuskallion mukaan siihen tarvitaan kolme asiaa. Ensin tarvitaan päätös ja tahto. - Yhtenä viikonloppuna tehdään maailman parasta, koska niin on päätetty. Silloin ei voida pelata maakuntasarjaa. Kun päätös on tehty, niin sitten ryhdytään miettimään, miten se tehdään, millaisella tiimillä, ketä yhteistyökumppaneita tarvitaan, millaisella rahoituspohjalla ja niin edelleen. Kolmantena kohtana tulee koko organisaation sitouttaminen tehtävään. Yhtenä viikonloppuna kaikki ovat yhdessä tekemässä maailman parasta rallin osakilpailua, olipa kyse johdosta tai parkkiohjaajasta, summaa Lehmuskallio. Resepti on selvästikin toiminut.

Huipputasokkaan tapahtuman järjestäminen vuodesta toiseen aikataulussa ja toimivuudeltaan loistavasti vaatii tekijöiltään Lehmuskallion sanoin positiivista tyytymättömyyttä. Pitää olla nälkää kehittyä ja mennä vielä korkeammalle. ”Minua jotenkin ärsyttää sellainen asenne urheilussa, että päivän kunto ratkaisee. Ei kai sillä lailla voida lähteä voittamaan mitään”, pohtii Lehmuskallio. Meidän pitäisi enemmän asettaa tavoitteita ja sanoa ne myös ääneen.

Urheilusta bisnestä

Lehmuskallio haluaisi nähdä huippu-urheilussa enemmän normaaleja bisneksen lainalaisuuksia. Lehmuskallion mukaan huippu-urheilua ei voida vuodesta toiseen jatkaa valtion ja perheiden tuilla. - Ei voida ajatella, että antakaa minulle ateljee, kankaat ja siveltimet, niin katsotaan sitten ostaako joku näitä minun taulujani.

Liikunnan ja urheilun keskittymät, kuten tavoitellut Jyväskylän Hippos ja Helsinki Garden, ovat satojen miljoonien eurojen hankkeita, jotka ovat suurelta osin yksityisellä rahalla rahoitettuja. Näillä alustoilla olisi kyvykkyyttä toimia maailmanluokan urheilutapahtumien näyttämöinä, kun bisneslogiikka vaan osataan virittää sopivalle taajuudelle ja markkinoida maailman onnellisinta maata myös liikunnan ja hyvinvoinnin mekkana, josta nousee muun muassa maailman parhaita autokuskeja ja rallitapahtumia. Se ei lienee sattumaa.

eSports eli elektroninen urheilu tuntuu olevan jo oikeaa bisnestä, sillä Suomen kovin eurheililja Lasse "MATUMBAMAN" Urpalainen tienaa lajilla jo miljoonia. Myös AKK on vahvasti mukana myös eSportsissa. AKK Sportsin promoottori Jani Backman kertookin seminaarissa, että eSports tulee olemaan tasavertainen tapa harrastaa autourheilua tulevaisuudessa. Lajilla on jo enemmän harrastajia kuin jääkiekolla maailman laajuisesti. Kyseessä on aidosti kansainvälinen urheilulaji.
 

Punoutuuko hienoista tapahtuma-areenoista, sopivista kansainvälisistä lajivalinnoista, suomalaisesta tuote- ja teknologiakehitysosaamisesta sekä koulutus- ja valmennusammattitaidosta oikeita mixejä kansainvälisille markkinoille, joista rinta rottingilla uskalletaan tulevaisuudessa kertoa? Syytä olisi, osaamista olisi. Mutta mitä puuttuu? Soitetaanko ruotsalaiset markkinointiapuun?

Tutustu Hippos 2020 -hankkeeseen.

Hhub yhdistää huippuluokan fasiliteetit, älykkään datan ja uusimman tiedon luodaksemme optimaalisen ympäristön kasvulle. Se on älykkään suorituskyvyn lippulaiva, jonka kotipesä on Jyväskylä, mutta toiminta kansallista.

Teksti: Taija Lappeteläinen
Kuva: AKK Sport (Neste Rally)

Nina Rautiainen, projektipäällikkö, Hippos Innovaatiot ja kasvuliiketoiminta

3arrows-big

Liity postituslistalle!

Liity postituslistalle! Saat tuoreimmat uutiset ja vinkit suoraan sähköpostiisi.

Form background