Suunnitteilla: Yhteinen verkkokauppa tukemaan Keski-Suomessa sijaitsevien pienten palveluntuottajien ja erikoisliikkeiden liiketoimintaa

calendar26.03.2020

UutisetKorona

business-jkl-etelaportti-web-srgb-5102Business Jyväskylä ja Woolman Oy suunnittelevat verkkokauppaa, missä keskisuomalaiset pienet palveluntuottajat ja erikoisliikkeet voivat kokeilla tuotteidensa ja palvelujensa myymistä verkossa. Nyt jos koskaan yritysten kannattaa tutkia verkon tarjoamat mahdollisuudet oman kassavirran tehostamiseksi.

Lähes kaikissa yrityksissä on tällä hetkellä huoli koronaviruksen vaikutuksesta omaan liiketoimintaan. Business Jyväskylä kehittää parhaillaan yhdessä Woolman Oy:n kanssa erityisesti Keski-Suomen pienten palveluntuottajien ja erikoisliikkeiden käyttöön yhteistä verkkokauppaa. Mukaan toivotaan yrityksiä, joilla on kiinnostusta, mutta ei aikaisempaa kokemusta verkkokaupasta.

– Haluamme tarjota yrityksille konkreettisen lisäkeinon selviytyä koronan aiheuttamasta poikkeustilanteesta ja asiakaskadosta, sanoo projektipäällikkö Nina Rautiainen Business Jyväskylästä.

Hän korostaa, että viime kädessä kysymys on oppimisprosessista, jota yritykset nyt tarvitsevat selviytyäkseen muuttuneessa maailmassa.

– Tärkeä osa projektia ovat yhteiset verkkotapaamiset, joissa opitaan miten myynti ja asiakashankinta toimii verkkokaupassa. Meidän tehtävänä on kehittää yritysten toimintaedellytyksiä ja kykyä viedä liiketoimintaa eteenpäin – myös poikkeustilanteissa. Pitkällä tähtäimellä verkkokauppakokeilun tarkoitus on lisätä yritysten valmiuksia ja osaamista tulevaisuutta ajatellen, Rautiainen tähdentää.

 

Asiakkaat siirtyvät verkkokauppaan

Kokoontumista ja liikkumista rajoittava tilanne on kasvattanut voimakkaasti etämyynnin ja verkkokaupan suosiota.

Verkkokaupparatkaisuja tarjoavan jyväskyläläisen Woolman Oy:n toimitusjohtaja Juha Harju on seurannut häiriötilanteen vaikutusta verkkokauppojen ja yritysten myyntiin tarkasti viimeisen kahden viikon ajan.

– Siinä missä kauppakeskukset ovat tyhjentyneet, verkkokauppojen liikenne on lähes kaksinkertaistunut. Alun hämmennyksen ja pelon jälkeen ihmisten tarve kuluttaa ei ole vähentynyt vaan pikemminkin päinvastoin, Harju summaa.

Hän muistuttaa, että tutkimusten perusteella 1–2 kuukaudessa kulutuskäyttäytymiseen ehtii tulla pysyvä muutos.

– Vaikka häiriötilanne jossain vaiheessa poistuu, ostokäyttäytyminen on muuttunut pysyvästi. Nyt jos koskaan pitää ja erityisesti kannattaa reagoida sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä, Harju kannustaa.  

– Käännetään yhdessä ongelmat mahdollisuuksiksi.

 

Kuuden kuukauden kokeilu ilman isoja investointeja

Jokainen Business Jyväskylän ja Woolman Oy:n kokeiluun mukaan lähtevä yritys saa tuoda verkkokauppaan yhden tuotteen tai palvelun.

– Kokeiluun lähtemisen kynnys pidetään hyvin matalana. Alkuinvestointia ei ole, yritykselle syntyy ainoastaan transaktiokustannuksia. Yrityksen tarvitsee vain varmistaa, että tuote tai palvelu on myytävissä ja toimitettavissa konkreettisesti. Tuotteiden toimitusprosessia suunnitellaan parhaillaan, Nina Rautiainen kertoo.

Verkkokauppa on yritysten käytettävissä kuuden kuukauden ajan huhtikuusta lokakuun loppuun.

– Tässä ajassa varmasti jokainen yritys ehtii saada kokemuksia ja oppia tuotteidensa verkkomyynnistä, sekä pystyy hiomaan omia toimintaprosessejaan verkkokauppamaailmaan sopivaksi, Rautiainen arvioi. 

 

Urheiluseuroille vastaava oma verkkokauppa

Yrityksille suunnatun verkkokaupan rinnalla rakentuu vastaava palvelu alueen urheiluseuroille. Idea urheiluseurojen yhteisestä verkkokaupasta ehti syntyä jo ennen koronaepidemiaa.

– Urheiluseuroilla on mahdollista myydä kaupassa omia niin kutsuttuja standardi- ja fanituotteitaan, mutta tämän lisäksi myös esimerkiksi jäsenyyttä, osaamista tai muita aineettomia palveluja, Rautiainen kertoo.

 

Olen kiinnostunut, miten pääsen mukaan?

Business Jyväskylä kokoaa parhaillaan yhteen yrityksiä, jotka haluavat lähteä mukaan verkkokauppaprojektiin. Jos olet kiinnostunut, toimi seuraavasti:

  • Lähetä viesti osoitteeseen lahiverkkokauppa@jyvaskyla.fi
  • Kerro lyhyesti yrityksestäsi ja jätä omat yhteystietosi
  • jos mahdollista, nimeä jo tässä vaiheessa tuote tai palvelu, jonka haluaisit mukaan verkkokauppaan

Nina Rautiainen, projektipäällikkö, Hippos 2020 Innovaatiot ja kasvuliiketoiminta

Join in kick ass lift off

Liity postituslistalle! Saat tuoreimmat uutiset ja vinkit suoraan sähköpostiisi.

Form background