Yritykset ja osaajat kohtaavat Digi & Game Centerissä

calendar10.05.2021

UutisetKasvaKehitäosaajat

Digi & game centerKeskisuomalaisella peliteollisuudella on kirkas tulevaisuus, mutta pulaa osaajista ja start-up-vaiheen sijoittajista. Alan “olohuoneena” vuosi sitten aloittaneen Digi & Game Centerin tuorein verkostokumppani on oululainen Fingersoft.

Keskisuomalaista pelialan kasvua ja yhteistyötä lähes 10 vuotta edistänyt Peliosuuskunta Expa vastaa tammikuussa 2020 Tourulaan avatun Digi & Game Centerin operoinnista. Expan puheenjohtaja Tuomas Roininen kuvailee Digi & Game Centerin roolia hybridiksi, jossa yhdistyvät ekosysteemin ja verkoston lisäksi digipalveluiden tuotanto, viestintä ja agentuuri. Samoissa tiloissa toimiville yrityksille kyse on tiiviistä yhteisöstä.

DGC Tuomas-Roininen
– Pienet yritykset voivat sekä tehdä yhteistyötä ja myyntiä keskenään, että tarjota yhdessä palveluja isommalle toimijalle. Yhdessä me muodostamme arvoverkon ja luotettavuutta.

Digi & Game Centerin tavoitteena on luoda synergiaa digi- ja pelialojen yritysten välille ja näin auttaa syntymään yritysten ja oppilaitosten välisiä yhteistyöprojekteja, yrityksiä sekä työpaikkoja.
– Tätä ekosysteemiä on rakennettu nyt yli kahdeksan vuoden ajan, ja tulokset ovat hyviä. Olemme tyytyväisiä DGC:n saamaan vastaanottoon: pelkästään avajaisissa vieraili yli 400 henkilöä ja jo viime vuonna autoimme syntymään 12 yritystä, joista 8 syntyi COVID-19:n aikana, Roininen listaa.

Jotta yritykset ja osaajat löytäisivät toisensa

Sen lisäksi että DGC on kerännyt yhteen peli- ja digialan yrityksiä, yhteisön yksi tehtävä on auttaa osaajia ja yrityksiä verkostoitumaan keskenään.

– Vaikka alalla on pula osaajista, pelkillä papereilla ei saa töitä. Hakijoilta odotetaan kokemusta, harrastuneisuutta ja myös verkostoituminen on tärkeää, Roininen sanoo.

– Yritämme auttaa tässä – kun opiskelijat ja yritykset kohtaavat samoissa tiloissa, kynnys käydä vaikka pelifirman toimitusjohtajan juttusilla on paljon matalampi. Kuka tahansa voi tulla tänne kahville tutustumaan, hän kannustaa.

Pelialan koulutustarjonta ja hakijamäärät ovat voimakkaassa kasvussa niin Euroopan tasolla kuin Suomessakin.

– Esimerkiksi JAMKin pelituotantoon keskittyvään Business Information Technology -ohjelmaan oli tänä vuonna yli 700 hakijaa, Roininen kertoo.

– Autamme alueen toimijoita hyödyntämään peliteknologioita, jotka ovat jo vahvasti käytössä mm. perusteollisuudessa sekä taiteen ja kulttuurin aloilla. Peliteknologioita on hyödynnetty mm. lentokoneen ja metsäkoneen ohjauksen simulaatioharjoittelussa, arkkitehtien 3D-mallien rakennussuunnitelmissa sekä jopa ensiapu- ja lääkärikoulutuksessa.

­– Tällaisten kokonaisuuksien rakentaminen vaatii laajaa poikkitieteellistä osaamista ja yhteistyötä. Kuten IT-alan yrityksissä, koodi on vain osa kokonaisuutta ja lopputuloksen toteuttamisessa tarvitaan taustaltaan erityyppisiä osaajia ja ihmisiä, Roininen muistuttaa.

Start-up-sijoittajista pulaa

Roinisen mukaan peliala on tällä hetkellä yleisesti ottaen hyvässä nosteessa.

– Se mitä toivotaan kuitenkin lisää, olisi saada alasta riippumaton alkupään sijoitusrahasto Keski-Suomeen, sillä vaikeinta on saada ensimmäinen rahoitus, hän muistuttaa.

– Välttämättä ei puhuta edes isoista summista – jos kyseessä on vaikka miljoonan euron rahasto, niin 10 000–30 000 euron investoinnilla on jo vaikutusta, Roininen antaa esimerkin.

– Ala on born global eli vahvasti vientivetoinen, sillä kotimaisia markkinoita ei ole. Kilpailua ei ole keskenään muuten kuin osaavista tekijöistä.

Jyväskylässä hyvä asenne yhteistyöhön

ville_rauma

Tekijöistä onkin kova pula. Digi & Game Centerin tuoreimman kumppanin, oululaisen Fingersoftin operatiivinen johtaja (COO) Ville Rauma kertoo, että yrityksen riveissä on edustettuna jo yksitoista eri kansallisuutta.

– Meidän kokemuksemme mukaan Ouluun on helpompi saada ihmisiä ulkomailta kuin vaikkapa Helsingistä. Maailman onnellisin kansa, maa missä on hyvät koulutusmahdollisuudet ja turvallista elää – sellaiset arvot vetoavat kansainvälisiin talentteihin, Rauma huomauttaa.

– Kannustamme tiimejä palkkaamaan ihmisiä mahdollisimman erilaisilla taustoilla, sillä luovalla alalla diversiteetti ja eri perspektiivit rikastavat työskentelyä.

Mies pelaa puhelimellaVaikka Fingersoft on jo lähes 100 asiantuntijan pelitalo, tunnettuuteen ja rekrytointiin panostetaan – myös Suomessa.

Rauma kiittelee jyväskyläläisten asennetta yhteistyöhön ja tekemiseen.

– Vaikka virallinen yhteistyösopimus tehtiin vasta nyt, Jyväskylän ihmiset ja verkostot ovat tuttuja useamman vuoden takaa. Siitä mitä on tehty tähän mennessä, on jäänyt tosi hyvä fiilis. Roininen ja kumppanit ovat kovia järkkäilemään asioita ja kaupunki on tukemassa heitä – kertoo paljon hyvää Jyväskylästä, Rauma kehuu.

Tavoitteena mahdollistaa työtä ja kasvua

Tuomas Roininen kannustaa pelialan yrityksiä hyödyntämään Digi & Game Centeriä rekrytointikanavana ja esimerkiksi tarjoamalla paikallisille opiskelijoille etäharjoittelumahdollisuuksia DGC:stä käsin.

– Roolimme ja ekosysteemiajattelun mukaisesti tarjoamme yritysten käyttöön omat rekrykanavamme. Vastaavasti pyrimme luomaan uranäkymiä niille, jotka etsivät työpaikkaa. Meillä on hyvät ja läheiset suhteet alueen oppilaitoksiin.

– Meidän tehtävä on saada aikaan vaikuttavuutta, ja sitä kautta syntyy uutta yhteistyötä ja bisnestä, hän summaa.

 

Digi & Game Center lanseerattiin osana the Sustainable Digi & Game Ecosystem -hanketta, jossa rahoittajina olivat Keski-Suomen liitto, Business Jyväskylä ja Fingersoft. Hankkeen toteuttajina olivat Peliosuuskunta Expa ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

 

Pääkuva: Digi & Game center ulkoa, kuvaaja: Anna Ruotanen

Suvi Vuojolainen, elinkeino- ja markkinointipäällikkö

3arrows-big

Liity postituslistalle!

Liity postituslistalle! Saat tuoreimmat uutiset ja vinkit suoraan sähköpostiisi.

Form background