Siirry suoraan sisältöön

Mistä lisää myyntiä ja uusia asiakkaita?

Johannes Karjulan kuva
Johannes Karjulan kuva

Johannes KarjulaVeikö korona asiakkaat vai tuntuuko muuten, että myynti ei tällä hetkellä vedä? Mikro- ja pk-yrityksille suunnattu webinaari “Mistä lisää myyntiä ja uusia asiakkaita” 12.1. klo 9–10.30 pureutuu yrittäjien kipupisteeseen: myynnin johtamiseen ja tehostamiseen. Parhaat käytännöt ja vinkit tarjoilee kasvuyritys Trustmaryn toimitusjohtaja Johannes Karjula. Tervetuloa mukaan!

Useimmissa suomalaisyrityksissä palvelun tuottaminen onnistuu esimerkillisesti, mutta myynti ja markkinointi sakkaa.
– Mikro- ja pk-yrittäjän perimmäinen ongelma on, ettei hän tavoita omille tuotelupauksilleen potentiaalisen asiakkaan silmiä ja pääse keskusteluihin tämän kanssa, kiteyttää webinaarin vetäjä Johannes Karjula.

Hän pitää ongelmana myös myyntiin liittyviä tabuja ja mielikuvia, jotka elävät sitkeänä ihmisten mielissä.
– Monella on stereotyyppinen kuva myyjästä puheliaana, ulospäinsuuntautuneena ja sosiaalisena ihmisenä. Todellisuudessa ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa olla myyjä, vaan kuka tahansa voi kasvaa myyjäksi. Myös insinööri pystyy myymään, mutta hän tekee sen omalla tyylillään, Karjula sanoo.
– Nykyaikainen myynti ei ole tyrkyttämistä vaan pääasiassa asiakkaan auttamista.

Myyntiin panostaminen on kilpailuetu

Oleellista on johtaa myyntiä suunnitelmallisesti ja seurata onnistumista lukujen kautta.
– Myynti on matematiikkaa, mutta sitä pitää myös johtaa. Ensin pitää määritellä tavoitteet, mitkä mittarit tähän sopii, miten myyntiin resurssoidaan ja ja mitkä on suoritteet ja tekeminen, joita toistamalla päästään tulokseen kiinni, Karjula listaa.

Suomessa luotetaan edelleen paljon siihen, että hyvä tuote myy itse itsensä.
– Yritysten kenties alihyödynnetyin voimavara on myyntiosaaminen, johon panostamalla voitaisiin oikeasti erottua kilpailijoista. Tämä on ajatus, jonka pyrin webinaarissa välittämään niin hyvin kuin pystyn, Karjula lupaa.

Suosittelun voima kannattaa hyödyntää

Toinen potentiaalinen etu liittyy positiivisiin asiakaskokemuksiin. Karjula harmittelee, että vain harva yritys muistaa hyödyntää tyytyväisiin asiakkaisiin sisältyvän potentiaalin.
– Olemassa olevilla asiakkailla on omat verkostonsa. Tyytyväiset asiakkaat voisivat hyvin suositella yritystä omalle verkostolleen, jos heitä vain pyydettäisiin auttamaan, hän muistuttaa.

Myynti on luotettavuuslaji, jossa kauppaa syntyy, kun syntyy luottamusta.
– Jos on vähänkään pidempään toiminut yritys, on kaikki edellytykset rakentaa luottamusta onnistumisten ja referenssien kautta, Karjula uskoo.

Keskisuomalaisille mikro- ja pk-yrityksille suunnattu maksuton webinaarisarja jatkuu 12.1.2021 klo 9–10.30. “Mistä lisää myyntiä ja asiakkaita”-webinaarissa Karjula kertoo,
● miten myynnistä rakennetaan yrityksen kilpailuetu,
● miten jokainen voi tunnistaa ja hyödyntää omia myyntiresurssejaan,
● miten nykyiset asiakkaat voivat auttaa myyntityössä ja
● miten uusia asiakkaita löydetään korona-aikana.

Ilmoittaudu webinaariin tästä:

Ilmoittaudu
Webinaarin teemaan liittyvä maksuton yritysklinikka järjestetään 19.1. Yrittäjä saa henkilökohtaista sparrausta tunnin ajan. Yritysklinikalla sparrailua tarjoavat Johannes Karjulan ja Business Jyväskylän asiantuntijat. Hae yritysklinikkaan ennakkolomakkeella.

Business Jyväskylän webinaarisarja ja niihin liittyvät yritysklinikat on suunnattu kaikille keskisuomalaisille mikro- ja pienyrittäjille. Palvelut kuuluvat Keski-Suomen Liiton rahoittamaan hankkeeseen “Keskisuomalaisten pk-yritysten koronavaikutusten hallinnan sparraus ja tukeminen”.

Tutustu muihin artikkeleihin